Jom Santai Bersama Ben Ashaari !!

entri terbaru

Thursday 26 April 2012

Tips : Solekan Tahan Lama

Assalamualaikum...

haiiipppp !! ade tak yg tensyen bile mula2 mekap molek jew..bile kena kew time panas terik, habis belengaihh ?? sape ?? aku laaa..sbb tu aku amat tak suke akan mekap..serabai jew.. walaupun ade tip utk kekalkan mekap, still jugak aku tak suka mekap..ntah mengapa dan kenapa, huhuuu..aku ade tip nye..aku tak pernah pun cuba, hoho..sajer kongsi2..ntah berkesan kew tak tak tau lah den, hihihi..

  1. Sebelum bersolek, tekap muka dgn air batu..mekap blh thn lama dan jugak segar..
  2. Lap muka sampai betol2 kering, bg bedak tuh meresap sekata di kulit..
  3. Sapukan pelembap sebelum menggunakan bedak asas..
  4. Pilih pelembap yg anti kilau dan mampu mnyerap minyak..gunakan pelembap bertekstur lebih ringan seperti losen atau gel berbanding krim..
  5. Gunakan bedak asas debu berbanding bedak asas cecair..sbbnye bedak asas cecair cenderung luntur dan berkilau pd suhu panas sbb kandungan minyaknye lbh tinggi drpd bedak asas debu..
  6. Elakkan melapisi bedak asas terlalu tebal..Gunakan berus khas utk bedak asas utk sapuan lbh nipis dan sekata..
  7. Kalau korang b'peluh,gunakan kertas penyerap mnyak tanpa bedak utk mnyerap peluh karana ia tak merosakkan solekan..caranya ialah dgn menekap kertas tersebut kat muka pelan2, bknnye tonyoh2 taw..
  8. Rapikan solekan dgn bedak debu (loose powder) utk tacap..elakkan bedak padat (pressed powder) kerana ia cenderung utk bergumpal bile muka mula berpeluh..

Selamat mencuba !!


No comments: