Jom Santai Bersama Ben Ashaari !!

entri terbaru

Thursday 5 April 2012

Tips : APPENDIK : Bahaya Kalau Pecah Kat Dalam !

Assalamualaikum...

hai,hari nie aku nk citer pasal sakit perut yg maybe tu adalah appendik laaa..
jgn pndang ringan klau kite sakit perut yg luar biasa, terutama skali kt belah kanan perut kite..walaupun tak lama sakitnya tu, tp mesti kerap sakit kn..betol tak ?? pastu bila kite sakit camtuh,kite akan bubuh minyak panas or mkn panadol extend yg wrne pink pekat tu kan ??..ngee~
tp klau kita biarkan, lama2 akan jadik bengkak, bernanah, dan pecah taw..
appendik tu ialah 'anggota' yg tak berguna pown dlm badan kite,dye dok kt bawah usus dan dekat ngn usus kecik dan usus besar kite nie..
penyakit nie akan jadi bila appendik nie kena jangkitan..punca jadi jangkitan nie bila makanan yg tersumbat, pembuangan najis yg tak lawas, jangkitan kuman dan jugak jangkitan cacing..
lebih kurang 60%-80% pesakit yg kena appendik nie selalunya dari kalangan org yg berumur dlm lingkungan 20-30 tahun..
klau 99% pulak, pesakit yg dapat penyakit nie akan rasa sakit kt bahagian bwh perut kite nie hah..si pesakit nie jugak maybe akan dapat demam yg ringan, muntah, cirit-birit air dan jugak berpeluh kuat..
aku da gitau kn tanda2nya..sooooo ?? tak reti2 nk pegi berjabat tgn dgn doktor ?? ngengenge3..
biasanya rawatan yg berkesan utk org yg sakit nie hanyalah bedah utk buang appendik yg kena jangkitan tulah..
so, berjaga2lah sama bila mkn tu yerkk..aku dgr2 klau asyik mkn pedas sgt pown bahaya jugak kn..
hay0op !! aku nie pown kuat pedas jugak..
patotlah mak aku nie membebel jew bila dye masak xpedas,aku pown mengomel la..
tp pedas2 aku nie xmain la gigit2 cabai nie..mmg aku tak berkenan la oiiii..
org lain lg terok taw mak..ngunyah cabai mcm ngunyah kopok.. kbai ^_^

No comments: