Jom Santai Bersama Ben Ashaari !!

entri terbaru

Sunday, 13 May 2012

Sumpah Ibu Pada Anak Derhaka..Sempena Hari Ibu !!

Assalamualaikum...


hai kawan2 !! utk yg dah jd ibu, selamat hari ibu !!!! seronok tak jadi ibu ?? mesti byk dugaan dan cabarannye kan ?? nie aku nk kongsi cerite yg pernah aku bace..kisah nie diceritakan oleh kawannye sndiri..smoga kisah nie membukak hati kite semua sebagai anak utk lbh mghargai ibu kite..jaga kata2, jaga tingkah laku..ibu kite lah segala2nya..tak dek ibu tak dek lah kite kat dunia nie kann ?? oke, jom bace kisahnye ;


Suraya (bkn nama sbnr) seorg gadis yg cntik dan bijak..Tp,ade satu sikap yg Laili tak suke pada Suraya adalah, dia suke mncarut dan memaki ibunya..Depan Laili sndri Suraya memaki ibunya "sial, babi, perempuan sundal, perempuan jalang"..Laili ada menegur sikap Suraya itu, tp, dia tak mndgr..Satu hari Laili teman Suraya balik rumah, serta merta Suraya mencampakkn baju pada ibunya minta di cuci.. "Nah pempuan jalang,cuci baju aku ni"..Begitu la Suraya. Sgt benci pada ibunya..Laili pernah tanya,knpa benci sgt pada ibunya..Persoalan Laili tak pernah dijwb Suraya..Bila ibunya marah pada Suraya, dia memaki ibunya kembali hingga ibunya minta maaf padanya smbil menangis..Bapa tirinya hanya diam dan lihat drama anak beranak itu..Ada sekali suraya tak pulang rumah..Ibunya sgt risau dan diajak Laili utk mncari Suraya..Akhirnya Suraya dijumpai brsama bf nya dlm keadaan mabuk..Suraya di ajak balik,tp,serta merta Suraya menolak ibunya smpai jatuh ke tanah dan brkata, "aku tak de mak macam kau pempuan sial"..SPM tggal beberapa hari saja..Suraya, Laili dan kwn2 yg lain perlu tinggal di asrama utk lebih fokus pada exam..Pada satu mlm, Suraya, Laili dan kwn2 cuba keluar dari asrama..Tp,Laili tak sangka yg mlm tu kitorang dikejar dgn mat2 rempit..Suraya bernasib malang, hanya dia yg sempat diterkam dgn mat2 rempit tu..Laili dan kwn2 lain selamat..Suraya dirogol beramai-ramai..Laili report pada polis dan Suraya dikejarkan ke hospital..Ibu suraya menangis teresak2 melihat keadaan Suraya dgn perasaan kasihan yg ada pada seorg ibu..Lantas di peluk Suraya dgn kasih syg..Seta merta Suraya menolak ibunya "sbb kau la aku jdi macam ni pempuan sial"..Hanya kata2 'pujian' itu yg boleh kluar dari mulut Suraya kepada ibunya..Laili fikir Suraya akn berubah lepas kejadian ni..Sudah 6 bulan kejadian tu brlaku..Suraya juga tak mngambil SPM..Pada satu hari, Laili trserempak dgn Suraya setelah sekian 6 bulan tak jmpe..Suraya sgt cengkung, lebam sane sini di badannya..Suraya menceritakan lepas kejadian dia dirogol, dia byk bergaduh dgn ibunya sehinggakan ibunya tak tahan dan berkata "kalau kau dah tak suke mak takpe..Tapi,kau jgn menyesal..Aku sumpah, kau takkan senang seumur hidup"..Suraya lari dari rumah dan brkenalan dgn seorg lelaki dan tggal brsama..Lelaki itu layan Suraya dgn elok pada mulanya..Dijadikan cerita, bf Suraya minta tolong pada Suraya utk melangsaikan hutangnya dgn menjual maruah dirinya..Kerana syg, Suraya akur..Difikirkan juga yg tubuhnya bkn lagi suci, dia ikotkan saje..Sehinggalah dia telah menjual tubuhnya pada berpuluh2 lelaki..Laili minta Suraya mohon ampun pada ibunya, sumpah ibu bkn boleh dibawak main..Sbb nanti Suraya tak cium bau syurga..
   Suraya menangis..Laili pelik kenapa Suraya menangis..Suraya menjelaskan yg ibunya telah pun meninggal dunia 2 bulan yg lepas kerana serangan sakit jantung..Suraya juga tak sempat bertemu dgn ibunya utk memohon ampun..Bahkan jenazah ibunya di tanam pun Suraya tak ada..Semua sudah terlambat kata Suraya..Laili ingin bawa Suraya utk report polis..Suraya tak nak dan mengatakan bapak2 ayam sedang perhatikannya..Nanti Suraya dipukul lagi hingga lebam..Sebelum Suraya berlalu pergi, Suraya berpesan pada teman baiknya supaya "jaga ibu kau elok2..Sayangi dia sementara dia masih hidup..Jgn jadi macam aku,aku anak derhaka"..Di suatu mlm, Laili melihat ramai pempuan2 seksi di kawasan sebuah rumah kedai..Dan Laili pun terpandang seorg yg dia sgt kenal walaupun cahaya hanya samar2..Itulah teman baiknya yg kini seorg PELACUR dan melihat Suraya menarik seorg lelaki lalu naik ke tingkat atas..Laili hanya mampu menangis melihat teman baiknya itu..


Tulah kisahnye..semoga kisah nie menjadi teladan utk kite semua..dah terlambat tak ade gunanya..renung2kan lah kawan2.. ^_^

2 comments:

LydSunshine said...

Kisah benar ke tu? Tapi nape suraya benci sgt kat mak dia?

GreenSejukhati.com said...

@LydSunshine a'ah kisah benar..tu lah, nk jugak tau npe bnci sgt kat mak dye smpai cmtu skli kn..tak dek pulak dye citer..