Jom Santai Bersama Ben Ashaari !!

entri terbaru

Sunday, 5 August 2012

Resepi : Puding Roti

Assalamualaikum...

halooooo kawan2 blogger kesayanganku !! ehehe..oke , harinie off day ku ! sungguh menikmati hari off day ku !! huhuuu..memandangkan aku dh plan dr hari tu lagi , harinie(ahad) aku nk buat puding roti , maka dgn sendirinya terjalanlah perancanganku , ehehe..pestaim buat puding roti nih taw !

kekadang smpai terpikir2 adakah jadi puding aku nih ?? takot lah sbb bg kat jiran pulak tuh , malu klau tak jadi kan..ble da bukak pose , mak aku dulu pulun puding aku tuh , mak aku ckp sodapppp !! Alhamdulillah puas hati ble aku yg mencubanya sendiri , yuhuuu !!

aku guna 15 keping roti..roti hendaklah dibuang keraknya , pastu celetkan marjerin di roti , depan belakang pun tak pe..pastu blhlah letak kat dlm loyang..susun memolek lah , comey comey gituh..

Di bekas yg lain blh pukul :

4 biji telur.

5 sudu besar gula.

1 1/2 sudu teh esen vanilla.

1 1/2 sudu besar tepung jagung.

susu segar full krim (300ml)

Lepas tuh mandikan lah roti kat dlm loyang yg berisi roti tadi ^_^


Beginilah rupanya..tabur kismis sikit..pastu tunggulah roti2 tu semua kembang lbh kurang 30 minit camtu lah..panaskan oven dulu ehh , dlm 10 minit..pastu blh bakar dah pada suhu 180'C selama 30 minit..




Cara nak buat kuah / sos :

1 1/2 tin susu cair.

2 sudu besar tepung kastad.

2 1/2 sudu besar gula.

1 1/2 sudu teh esen vanilla.


Kacau semua bahan2 di atas , pastu masak atas api yg sederhana jew oke ?? pastu kuah nie bila dah siap masak blh la sejukkan dlm peti ais..makan sejuk2 baru bez kann ?



tadaaaaaa !! nie lah hasil puding roti selepas kena bakar , ehehe..

blhlah mandikan roti nie sekali lagi selepas dibakar , bersama kuah tadi , huhuu..


oke , nie lah hasil keja aku dr pukul 4ptg sampai la dekat pukul 6ptg td..baru puas hati !!

selamat berbuka puasa !!

4 comments:

piko ija said...

nak jugak..hehe

GreenSejukhati said...

@piko ija sila sila , ehehe

Nur Abu Bakar said...

duh! dh lama tringin nk bt...

GreenSejukhati said...

@Nur Abu Bakar buat la , senang jew taw.. ^_^