Jom Santai Bersama Ben Ashaari !!

entri terbaru

Saturday 15 December 2012

Resepi : Durian Crepe Versi Demoks

Assalamualaikum...

halooo korang , selamat malam..haa , malam semalam kan aku buat durian crepe..durian crepe hari tu tak puas hati..kenapa ? SINI.. haa , aku tak puas hati sbb tebal , nak nipis camne pakai kuali biasa je pun..

sekarang nie puas hati , aku carik resepi kat blogger kreatif nie..dia main olah2 jadi rasanya cam eiskrim gitu , huhu..sebab ? resepi nie pakai cream kastad..nak tau resepinya ? aku akan kongsikan kat korang..baik buat sebelum habis musim nie tau..nanti tak laku dah

Durian crepe
 By :  Fiza Nordin
Olahan : bos aku 


Gula halus = 6 sudu besar.
Tepung ubi = 4 sudu besar.
Tepung jagung = 2 sudu besar.
Tepung gandum = 2 sudu besar.
Butter = 2 sudu besar (cairkan).
Telur = 4 biji (pukul sedikit).
Esen vanila = 1 sudu besar.
Air = 400 ml.
Filling Cream Custard

Susu segar = 400 gm.
Gula halus = 60 gm.
Kuning telur = 4 biji.
Tepung kastad = 2 sudu besar (kacau sampai pekat)
Whipping cream non-dairy = 250 ml (putar sampai kental/bertanduk)

Nie la hasilnya ;
haa , comey tak comey tak ? kenapa nama durian crepe aku demoks ? korang tengok la demok demok kan ? opss maksudnya gemok..saje pelat sikit..gemoknya cam aku kan ? hehe..pastu kulitnya senipis nipisnya taw..aku tak nak la bila makan , rasa kulit dia dulu baru isi..rasa isi lebih la baru besttt..resepi yang aku bagi nie blh dapat 20 bijik taw , kalau tak dek reject ler..aku dapat 19 bijik jew pasalnya testing lingkup..

1 comment:

Si Matatajam said...

Comelnya crepe doyan tu..demok2 gitu..