Jom Santai Bersama Ben Ashaari !!

entri terbaru

Tuesday 2 July 2013

Resepi : Ayam goreng berempah


Hihi , tetiba mud nak buat ayam goreng berempah..rupanya senang ajo..gambar ke 2 tu bahan2 basic dia je..kalau nak tambah apa2 ikut suka hati la contohnya letak madu ke , lada sulah ke , lada hitam ke , terpulang la..macam aku nie cuma tambah tepung goreng ayam Kentucky sikit..cumanya dlm gambar tu aku lupa nak letak kunyit dan bawang besar dan bawang putih..aku suka pakai kunyit hidup..

Bahan2 tu aku main tembak je sukatannya..bila blender rupanya banyak lagi ayam yang boleh dimasukkan dalam 5 ketul lagi..so , aku simpan jela bahan kisar tu untuk dibuat stok akan datang , hehe..senang sikit buat lebih dan simpan je dalam peti buat stok..nanti nak pakai just perap aje..

Bahan dalam gambar ;
  • ayam
  • serai
  • halia
  • lengkuas
  • jintan manis
  • jintan putih
  • serbuk cili
  • serbuk kari daging
  • ketumbar
Bahan yang tak ada dalam gambar ;
  • bawang besar
  • bawang putih
  • kunyit hidup
Blend je bahan2 tu..pastu perap je dengan ayam , jangan pulak lupa letak garam dan gula/madu sikit..goreng sehingga kuning keemasan dan siap dihidangkan..mabelesssss !!

No comments: