Jom Santai Bersama Ben Ashaari !!

entri terbaru

Wednesday 16 November 2011

Isteri mintak cerai lepas jumpa pakwe lama.


Saya berkahwin hampir 16 tahun dan mempunyai dua pasang anak, yang sulung berumur 15 tahun dan bongsu 10 tahun.Sebelum ini isteri tidak bekerja dan saya mencuba memberi nafkah zahir batin secukupnya hingga terpaksa berhutang kerana hendak menjaga hati isteri.Kami sering bertengkar dan isteri kata dia sudah tawar hati sebab tidak bahagia.Antara sebabnya ialah kehidupan yang susah sebab wang sering kekurangan dan banyak hutang.Saya sudah membeli rumah dan kereta. Isteri berjumpa kawan lama yang mengatakan hidupnya tidak bahagia dan mereka kini bercinta.Isteri sering minta diceraikan dan dia kini sudah bekerja serta sering berjumpa kawan lelakinya itu.Saya menganggapnya sudah menderhaka.Setelah saya halang dan pisahkan mereka, isteri berkawan pula dengan kekasih lama yang sudah berkahwin dan kaya.Sekarang isteri bersungguh-sungguh meminta diceraikan kerana hendak terus berkasih dengan lelaki berkenaan.Semua ahli keluarganya tahu dan marah dengan cara hidupnya.Mereka juga menasihatkannya, tetapi tidak diendahkan. Sudah beberapa kali saya terjumpa isteri keluar makan dengan lelaki lain dan ada SMS isteri berkasih sayang dengan lelaki itu.Isteri minta bercerai dengan cara baik, tetapi saya masih sayangkannya dan tidak mahu dia mendapat balasan daripada Allah kerana melakukan dosa.Jika saya berpisah dengan cara baik, tidakkah saya bersubahat kerana saya tahu kesalahannya tapi membiarkannya? Berdosakah saya jika memfailkan kes nusyuz terhadap isteri dan mengambil hak penjagaan anak? 


kes ini sebahagian daripada ujian Allah.Bermula dengan kesusahan hidup, berhutang, bini derhaka dan mula ada hubungan luar,lepas tu bini mintak cerai kan.

Sebagai suami dan ketua keluarga dah tentu rumit dan merungsingkan korang(suami) kan?? Tak ada jalan penyelesaian dalam hal sebegini selain bini kembali taat kat korang(suami) dan ajaran agama.

So,korang(suami) perlulah bertindak membetulkan keadaan. Tindakan bagi bini yg nusyuz dan tidak baik ialah dengan menasihati secara baik, meninggalkan tempat tidur dan mengambil tindakan berbentuk fizikal yang tak membahayakn,cntohnya memukul bini kaw.

kalau tak berjaya jugak, dapatkan lah bantuan keluarga yang lain.Bila tak mampu lagi bertahan, perpisahan lah jalan yg terakhir.kalau tak,korang(suami) boleh dianggap sebagai lelaki dayus sebabnya korang(suami) biarkan bini korang melakukan maksiat secara terbuka.

Memfailkan kes nusyuz dan mengambil hak penjagaan pulak boleh dibuat kat mahkamah syariah. Perceraian pulak mempunyai banyak hikmah, antaranya pasangan boleh menimbang kembali kedudukan keluarga yang sudah dibina selain memberi peluang kepada masing-masing membina hidup baru.

Haaa, korang da baca kisah si suami nie ?? kesian kan dpt bini yg curang..pentingkan diri sendri drpd keluarga n anak2..tak malu kew ngn anak2 buat perangai cm tu,anak2 da besar2,ishh5 !! sob3 dpt bini cmnie..anak2 yg jadi mangsa..sepatutnya korang(bini) bangga dpt laki cmtu tau ark !!?? blh b'tanggungjwb..klau kau(bini) ikut jantan lain, belum tentu jantan kau tu b'tanggungjwb cm laki kau..silap2 dpt "barang" kau tu,teros buang kau cari anak dara..nahh kau pdn muka !! balasan Allah sape yg tahu weiii ?? elakkn lah sebelum dpt balasan..cinta lama knon..dah baranak pinak msih lg prangai cenggitu..bila kau dah kontang kanting,yg kau cari sah2 anak2 n laki kau jugak !! kau yg ludah, kau yg jilat blk ludah kau sendiri..eee yerkkk !! hormat n hargailah laki kaw,tak cium bau syurga 0iiii !!...SEKIAN...



No comments: